Pagina's

dinsdag 5 juni 2012

* Er gaat niets boven Groningen

In het UMCG weet Anneke de weg nog niet zo goed. Het is de tweede keer dat ze met me meegaat.
Ze loopt gedwee naast mij, zo van Carolien weet de weg wel. Ze is een kop kleiner dan ik ben, maar is wel 7 jaar ouder en geniet daardoor enig overwicht. We lopen langs wachtkamers waar allerlei zieke mensen zitten te wachten. Raar maar deze wereld begint haast te wennen.
Ik ga vandaag voor de 5 de bestraling van mijn borst. Na een tijdje te hebben gewacht, mag ik binnenkomen. Een leuke jongeman geeft me een hand en zegt " u mag zich uitkleden, ik kom u zo halen". Vandaag draag ik een vestje want ik vind die 20 meter lopen met de borsten bloot haast gênant.

Aan de andere kant van de kleedkamer hoor ik meerdere mannen met elkaar praten, en denk bij mezelf, goed dat ik een vestje bij me heb, hoezo schaamtegevoel.
De deur gaat open terwijl ik net mijn neus sta te snuiten en weer een andere jongeman, geeft mij een hand, "verkouden" zeg ik een beetje schuldig, hij zei " ja dat kan gebeuren, heb je bloot gelegen".... in het Gronings.  Ik dacht even .. hé zei hij dat echt. Ik moest er wel even om lachen en dacht gelijk o je bent er zo één. Kan ik wel hebben, maakt het zware wat minder zwaar.
De beide jongemannen hadden volgens mij een heel goed weekend gehad want het was reuze gezellig, echt Groningers onder elkaar. Mijn friese collega's kunnen zich daar misschien geen voorstelling van maken ;-) 


Op de behandeltafel werden  mij verschillende dingen gevraagd wat totaal onbelangrijk was, of ik een goed weekend had gehad en wat ik had gedaan ik zei  "ik heb heel veel knoflook gegeten, "O, met wijn zeker" zegt de jongeman terwijl hij een kruisje tekent op mijn borst. Ik zeg " nee in deze situatie is het beter geen alcohol te drinken". Er werd gegniffeld, "eentje, mag toch wel mevrouw"? en stop mijn snorkel in mijn mond, antwoorden kan niet meer, maar goed ook, zo onbelangrijk.
Na 20 min stapte ik weer van de tafel  af en zei "tot morgen" ze reageerden vrolijke terug "ja tot morgen mevrouw Van Halsema." keurig ze weten mijn naam. 

In de wachtkamer terug kom ik dezelfde zussen tegen als vorige week donderdag.
Ze zijn een stuk ouder als wij  en de ene zus zit in een rolstoel, de ander zorgt, wat geweldig dat er zussen zijn.
"Ze heeft schaamlipkanker" zegt de ene zus, zo tussen neus en lippen door, de betreffende zus vertrekt geen spier, dus ik reageer ook maar gewoon. "Och" zeg ik, ja wat moet ik zeggen.
"Het doet zo'n pijn van onderen, ik kan helemaal niet meer zitten" zegt ze ... "ik ben het zat, gisteren wou ik nog dood, zoveel pijn".
Vreselijk zulke gesprekken, die  heb je niet in de supermarkt, het wordt je gewoon meegedeeld.
Aan de andere kant van de tafel zit een keurig verzorgde dame van ongeveer 39 jaar die contact met me zoekt, en kijkt me aan met een blik van  ..." ik heb ook een verhaal". Zo gauw ik haar geïnteresseerd aankijk zegt ze,  "Ik heb endeldarmkanker, ik kan het heel vaak niet ophouden, heb laatst de taxi helemaal onder gesmeerd, vreselijk".. gewoon zitten is er op dit moment niet bij."

Wat een verwoestende ziekte.
Ben haast dankbaar dat ik "gewoon " borstkanker heb. 
Mijn zus en ik verlaten de wachtkamer en de dames waar we nog een tijdje mee hebben gesproken.
Terwijl ik naar de deur loop zeg ik wel gemeend tegen mijn lotgenoten "zet'm op he!" en beide dames lachen naar mij met een tikkeltje dankbaarheid en hoop in hun ogen.
Heer, zegen deze dames. Wat moet een mens toch zonder U. 

Op de terugweg ga ik langs Floortje mijn kleinkind., wat heerlijk om  haar te zien. 

15 opmerkingen:

  1. Ja ik leer het al: werken met blog. Wat een verhaal Carolien schrijf je. Inderdaad oals je zelf al zegt,wat moet een mens zonder God. samen met Hem deze strijd aangaan maakt je toch sterker. Voor morgen, Gods zegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed gedaan Hillie, bedankt voor je reactie, in mijn zwakte zal Hij me sterken. Dat is een hele troost.
      Liefs Carolien

      Verwijderen
  2. Lieve Carolien,

    Met een smile zit ik je blog weer te lezen, wat kun je toch heerlijk schrijven, het is net alsof ik even een kletspraatje maak achter de balie. En dan merk ik ook weer dat ik je mis bij IdB. Even die gezellige praatjes en bemoedigingen naar elkaar toe.
    En wat een kracht dat je nog zo positief kunt schrijven!
    Lieve Carolien, heel veel sterkte toegewenst de komende tijd, ik denk en bid regelmatig aan en voor je.

    Liefs Jelly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jelly, wat reageer je altijd lief. Ook ik heb een smile on my face als ik dit van jou lees. Ja onze gezellig praatje mis ik ook. Collega's zijn best belangrijk, maar op dit moment is mijn genezing belangrijker. Geweldig om te horen dat je van mijn blog geniet, ik doe het ook het is zo'n mooi middel om alles van me af te schrijven en ook een beetje contact te hebben met de mensen die mijn blog volgen, ik waardeer de reactie erg.
      Dag lieve collega.
      Groetjes Carolien.

      Verwijderen
  3. Hey lieve zus,
    Wat schrijf je mooi!!eh...beetje raar misschien maar je neemt me iedere keer zó mee in m'n verbeelding. Hoe je daar loopt door de gangen, de inkijkjes in de wachtkamers, zelfs de dames van de wachtkamer beginnen te leven voor me... en je gang van kleedkamer naar behandelruimte, het 'normale' van bloot zijn in die wereld van het UMCG...je vestje...En wat boffen de dames van de wachtkamer dat jij ze ziét! You've got mail van Caroliens-Seasons...oh wat schrijft ze vandaag weer denk ik dan. Bedankt voor je openheid en de bemoediging die van jou uitgaat! En wees er zeker van dat je naam door de hemel gonst...Er wordt veel voor je gebeden! Ook morgen als je weer gaat voor de bestraling ben je niet alleen. Hij is bij je en naast je en om je heen.
    Moi laiverd, hoop je snel te zien.
    Xx Zwanieta

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve zus, wat een lieve reactie, ik moest er een beetje om huilen, vooral om het zinnetje... "En wees er zeker van dat je naam door de hemel gonst." Ik ga deze zin als titel gebruiken voor mijn volgende bericht.
      Fijn dat je er zo van geniet, ik doe het ook, voor mij is het net zo bijzonder en bemoedigd dat mensen zo reageren.
      Hoop je zondag weer te zien.
      Groetjes Carolien

      Verwijderen
  4. Hai liefie,

    Sterke vrouw! Ben zo trots op je ;)
    Wanneer je strakjes weer helemaal beter bent, moet je een boekje laten drukken van je Blog. Dan bemoedig je nog veel meer mensen en met name degenen die er zelf ook doorheen moeten.

    Heel veel zegen en dat je ook tot zegen mag blijven voor de medepatiënten.

    Knuf,

    Janine
    ps: wil je je blog ook naar mijn email adres sturen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Héhé...ben ik nog even.
    Ik heb mijn email adres ingevuld, dus nu zal ik je updates wel automatisch krijgen.

    doegie...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ps hoop dat het nu goed gaat met de automatische update, anders trek maar even aan de bel, mailen mag ook ;-)

      Verwijderen
  6. Hallo lieve Carolien,

    Wat ben je sterk en dapper samen met Hem! Geweldig om je verhalen te lezen en het mee te beleven, tot op zekere hoogte.Je bent vaak in mijn hart en gebeden.
    Heel veel sterkte lieverd,
    Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marianne, ben blij dat ik vaak in je gedachten ben, ik ervaar ook dat ik wordt gedragen door alles heen.
      Hoop je zondag weer te zien.
      Liefs Carolien

      Verwijderen
  7. Hallo Carolien,

    Via Paula ben ik aan je 'adres' hier gekomen. Wat is jouw leven, en die van je dierbaren om je heen, op de kop gezet. Vol bewondering lees ik je stukken op je blog. Er gaat veel kracht en vertrouwen vanuit. Terwijl de worsteling er ook niet minder om is volgens mij.

    Van harte hoop en bid ik dat de chemo zijn werk mag doen en er een heel lang en fijn leven na de chemo is.

    En dat ik je tzt je zo vertrouwde gezicht bij de receptie zal zien.

    Ik wens je heel veel kracht toe.

    Hartelijke groeten,

    Nienke Cnossen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Nienke, wat leuk dat je mijn blog leest en reageert, heel bijzonder. Ik heb jou een tijdje gevolgd en bewonderd, nu mag je mij volgen. Natuurlijk ga ik ervoor, maar het zal best een moeilijke tijd worden, maar wij beiden weten dat het is bagger wordt voordat het weer goed gaat. Kreeg een mooi kaartje waarop stond "achter de wolken schijnt Gods liefde." Daar kunnen we op vertrouwen.
      Hoop jou ook tzt weer te zien, dan kunnen we beiden stralen.
      Liefs Carolien

      Verwijderen
  8. Moi loiverd,

    Wat kan ik me voorstellen dat die jongens wat 'lucht' brnegen in zo'n situatie! Bij het lezen van het hele verhaal denk ik nu toch; mooie items voor het OMBKT..

    en wat is het waar dat die kleine Floortje zoveel betekent, zo'n kleine meisje die helemaal spreekt van leven en vrolijkheid!

    Bij een lekkere lunch vertel ik de rest wat je verhaal weer doet. je hebt een hele leuke manier van schrijven in ieder geval.

    dikke knuvvel mor weer en ehh... zet ém op hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. haha geweldig die enthousiasme van jou, we houden hem erin (OMBKT).
    De lucht (andere lucht) was niet zo prettig want ik had het hele weekend knoflook gegeten. Maar goed dat ik een snorkel op had en een klem op mijn neus.
    Als Floortje lacht dan smelt ik, je weet er alles van he wat kleinkinderen doen in de harten van oma's.
    Die lunch zie ik alweer naar uit. Heb jij al leuke items??

    BeantwoordenVerwijderen