Pagina's

zaterdag 28 juli 2012

* Vrucht dragen

Een tijd terug had ik al een recept mee gekregen van de afdeling oncologie. Had hem eerst weggelegd. Het was immers nog niet zover. Maar 6 augustus komt steeds dichterbij. Dus woensdag toch maar naar de apotheek. Gisteren heb ik mijn medicijnen opgehaald. Het zijn er nogal wat, en er moest nogal wat over uitgelegd worden. De assistent-apotheker stond me netjes te woord, en had een groot inlevingsvermogen. Toch weer heel prettig ;-)
Daar loop ik dan met het zakje met middelen die mij beter zullen laten voelen in een tijd van bagger. Ik had toch nog een oude foto over bagger?  
Kruip achter mijn laptop, en ga op zoek in mijn afbeeldingen onder "mijn tuin", en mijn verhaal over bagger komt binnen rollen in mijn hoofd....


De schoonmaakbeurt van de dakgoten van mijn schuurtje, nee het is niet mijn  favoriete klus. Maar het moet gebeuren. 

Ik trek mijn handschoenen aan, en ga op een trap staan, met aan mijn rechterzij de biobak. Schuif alle bagger één kant op en schep het met een schepje eruit. Oef, wat een vreselijke lucht komt er af, en wat een vieze smurrie brrr. 


Toch is mijn tuin voor mij ontspanning en zie daar Gods schepping in. 
Het oogsten van aardappelen, komkommer, tomaten, sla, en ga zo maar door, is een verhaal op zich (voor blog volgend jaar ;-)
In het voorjaar koop ik altijd mijn favoriete eenjarige bloem, de vlijtige lies.
Een prachtige bloem waarin het najaar een zaaddoosje ontstaat, die op een rijp moment open springt en met een geweldige kracht zijn zaad rondslingert (op zich al een wonder.)
Een paar jaar terug had ik in het najaar de dakgoten niet schoon gemaakt, en dan zie je in het voorjaar ineens een wonder ontstaan..
Het zaad is in de bagger van de dakgoot terecht gekomen, is afgestorven, in het voorjaar ontkiemd en is in de kracht van het voorjaarszon vrucht gaan geven.

In de natuur bestaat een wet, een bloem moet afsterven voor hij weer vrucht kan dragen.
Mijn wijze vriendin zei laatst tegen mij, "het moet eerst lelijk worden, voor het weer mooi kan worden". 
Een andere vriendin zei, "zie het als een onweersbui, ook die drijft weer weg". 
Het treft mij dit seizoen, er zal ook van alles in mij bagger worden, het is mijn onweersbui.
Maar daarna zullen de vogels weer zingen, en zal ik weer vrucht gaan dragen. 

Lukas 8:15 HTB
Maar het zaad dat in goede, vruchtbare grond terechtkomt, zijn de mensen die met een goed, oprecht hart naar de woorden van God luisteren en zich eraan houden. Het zaad brengt vrucht voort in hun leven, omdat zij volhouden.

5 opmerkingen:

  1. Moi zusje,

    Gelukkig heb je geen foto van bagger gevonden, van een vlijtig liesje is veel mooier. Hoe is het mogelijk dat het zaad zover weg springt, erg mooi.
    En ik ben erg benieuwd naar je blog over sla en komkommer, dus......

    En lelijk wordt je toch niet, jou binnenkant overtroeft je buitenkant

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal (hoop ik) volgend jaar net zo vlijtig zijn als de lies, voor een sla en komkommer blog ;-)

      Verwijderen
  2. Hoi Carolien. Van harte met de geboorte van je kleindochter!Wat een mooi meisje!
    Zelf ben ik niet zo'n blog schrijver, maar ik vind je initiatief wel zo bijzonder dat ik ook via deze weg wil reageren. Veel sterkte met de aankomende periode. Don't give up!
    Groetjes Anneke d. H. (IdB)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk jouw reactie , doet me goed.
    Ik zal niet op geven ;-)
    Bedankt lieve collega.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige schrijfster ben je Carolien! Bijzonder om je zo te volgen. Wat maak je veel mee maar wat ben je sterk! Ik ben er stil van... Veel sterkte voor de komende tijd en vooral rust van God gewenst. Ken je het lied hieronder? Zo'n mooie tekst!

    http://www.youtube.com/watch?v=hS9yvRut6PQ

    groet van Alie (IdB)

    BeantwoordenVerwijderen