Pagina's

maandag 9 juli 2012

* Dit moet ik even kwijt..

Anita staat klaar aan de weg, ze stapt dapper bij mij in de auto. Best een  spannende dag vandaag, maar wel leuk dat we elkaar weer zien. Vandaag een afspraak voor een botscan in Winschoten.

Achter de balie van het ziekenhuis zitten een aantal dames, die me schaapachtig aankijken als ik de weg vraag. Moet een beetje lachen in mezelf, zo van... 4 dames achter een tafel en niet één die even naar je lacht, o ja het is immers maandagmorgen. Als ze me de weg wijzen zeg ik vriendelijk bedankt en werp ze toch even een brede glimlach toe. 

Ik ben nog steeds rustig en vrij goed gestemd. Het zal allemaal wel meevallen. Het zullen wel de spieren zijn die gespannen zijn van de stress. Maar de pijn in de armen was zo erg dat ik toch in aanmerking kwam voor een botscan. 
Gaat u maar liggen mevrouw. Met al mijn kleren aan mag ik plaatsnemen, alleen mijn riem moet af.  De verpleegster vertelt in het kort wat ze gaat doen. Ik laat het over me heen komen. Er komt een grote plaat naar beneden die vlak voor mijn neus stopt, muisstil moet ik blijven liggen. De scanner gaat over mijn hele lichaam. Alles neemt hij mee, armen, benen, en mijn romp. 

Dan ineens komt er een arts binnen en kijkt mee met de verpleegster achter een monitor. Ik zie hem niet, maar hoor hem op de achtergrond fluisteren met de verpleegster. Niet veel later verlaat hij de ruimte waar ik lig. De scan is klaar en ik denk dat ik gewoon weer naar huis mag. Maar de verpleegster deelt mee dat ze nog een extra scan wil maken. Ik zeg" Hoezo dan, hebben jullie iets gezien"? "daar mag ik niets over zeggen" zegt de verpleegster. Maar de arts wil alles uitsluiten en wil graag een CT scan maken. " Dus hij heeft iets gezien" vraag ik " uhh ja"... zegt de verpleegster verlegen. 
"Moet  ik me zorgen gaan maken"  "nee dat moet u zeker niet doen" zegt ze. Ja dat zou ik ook zeggen, dacht ik bij mezelf. Er ontstaat verwarring in mij en de angst begint te komen. " Het gebeurt wel  vaker dat we een  extra scan willen maken, dan kan de arts het nog beter zien, want er zit wat en hij wil weten wat het is."
Dat bedoel ik, dat wil ik horen. Maar ook weer niet, nee nee. 

Ik ga weer terug naar de wachtkamer, op mijn gezicht is blijkbaar af te lezen dat ik hem knijp. Anita's gezicht trekt wit weg. Zwijgend zitten we naast elkaar. 
Ik wordt geroepen, en een vriendelijke dame laat me binnen, "u mag plaats nemen op het bed, de BH even af, maar de top mag aanblijven". Weer wordt er een monsterachtig ding 3 millimeter boven mijn neus geplaatst en die begint langzaam om me heen te draaien. Daar lig ik, alleen met allemaal vragen, dit overvalt me zo. 

Het gaat helemaal niet meer om mijn armen want die moet ik omhoog leggen, het gaat nu om mijn romp. "Maar daar had ik geen last van" wilde ik nog uitschreeuwen.  
In mijn romp hebben ze dus iets gevonden, wat nu in plakjes vertoond zal worden op de monitor van de arts.
Ik ben bang, ik sluit mijn ogen, en bid zachtjes Jezus, ik ben bang... Ik voel een traan lopen op mijn wang.
Alstublieft niet. 

Op de terugweg wordt er weinig gezegd, we zijn beiden in gedachten. Ik had dit allemaal niet verwacht. 
Nu nog twee dagen wachten, wat vreselijk.
Ik bel Marja ( mijn verpleegkundige oncologie) maar die is in bespreking. Ik wil gewoon gerustgesteld worden of het normaal is dat ik zo'n extra scan heb gehad. 
Wendy komt bij mij langs en ik krijg Floortje op mijn schoot, wat een goede afleiding. 
Marja belt terug, en zegt, ik heb de uitslag al voor je. Je bent helemaal schoon, geen uitzaaiingen, nergens.
De plek die ze wilden bekijken was slijtage in de onderrug, dat heeft met je leeftijd te maken. 
Hoezo, ben  toch nog piep, zó voelt het nu wel even. Skeletten smileys
Een diepe zucht ..............gelukkig, ik ben schoon.
Thank you Lord !!








13 opmerkingen:

  1. René Bosjuli 09, 2012

    Wederom een emotioneel bericht in het begin, wat zal dat een spannend moment zijn geweest.. Gelukkig heeft het onderzoek en Het verhaal een positief resultaat en ben je "schoon" verklaart.
    We hopen dat de komende chemo's ook zo'n gewenst resultaat mogen behalen zonder teveel bijwerkingen.
    Maar eerst even een maand "bijkomen" van de afgelopen emotionele tijd!
    Hopen dat je kan genieten van de mooie dingen in het leven.
    Alvast veel sterkte voor de komende tijd. Denken vaak aan je.

    Het blijft ook mooi om je via deze blog te kunnen volgen. Je weet het "mooi" te brengen ook als het negatieve berichtgeving betreft.

    Liefs uit Bedum.
    René en Fam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Rene, en fam. Lief je reactie, doet me goed.
      Fijn dat je me volgt via mijn blog. Ga zeker bijkomen en af en toe aan het werk.
      Dag lieve grote neef.

      Verwijderen
  2. Nee, we hebben niet veel gelachen vandaag. Toch was het heerlijk om met je mee te gaan.
    En piep ben je nog steeds hoor, jonger zusje.
    Piepjong en schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij jou blijf ik altijd Piep, hahaha.
      Schoon probeer ik te blijven, doe mijn best, God doet de rest.

      Verwijderen
  3. He lieverd...dat was even een beroerd onderzoek..ppfff. GELUKKIG toch geen ernstige afwijking, wat een zegen.
    geniet van de ´vrije tijd´die je nu hebt!!
    Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, het is me niet helemaal duidelijk welke Marianne dit is, ken namelijk twee. Maar ik vermoed Marianne Oomkes.
      Ps beide is goed ;-)
      Liefs Carolien

      Verwijderen
  4. Lieve Carolien.
    Ben blij te lezen dat de scan gelukkig positief is. Wat een stress moment is het voor je geweest. Ik lees altijd je blog en vind het erg knap van je hoe jij je gevoel en jou belevenissen beschrijft.Je kan nu even rust nemen en op verheugen op je derde kleinkind.Veel liefs en een dikke kus xxx
    Karin Nieuwbeerta.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Karin, leuk dat je reageert, het was inderdaad even heel stressvol. Maar toch een goed eind. Ik zie echt uit naar mijn derde kleinkind, jij leeft net zo mee, dat weet ik.
      Hoop dat op korte termijn te kunnen vertellen op mijn blog... een derde kleinkind wat een zegen.
      Dag lieve (exschoon)zus

      Verwijderen
  5. Lieve Carolien,
    pff wat een spannend bericht met een geweldig slot: je BENT schoon!!!
    Amen!!
    Vanuit die wetenchap mag je weer verder en het gaat je lukken, daar ben ik van ovetuigd!!
    veel liefs, Gerda Kor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, we gaan er samen voor hé.
      Knap dat je zelf nu reageert midden in een chemo. Je bent een krachtige vrouw en voor mij een voorbeeld.
      We zijn straks helemaal schoon, en we gaan er voor om schoon te blijven. Dank je voor dat je een zus bent naast mij in deze strijd, die we gaan overwinnen.
      Liefs Carolien

      Verwijderen
  6. Lieve schat,
    Wat een bezoeking voor je! Zo patsboem en je staat voor het blok.
    Ik kneep hem met je mee, toen ik het las.
    Ben zo blij dat het WEL goed is! Thank you Lord!

    Gellius en ik zijn een weekje weg geweest dus vandaar dat ik niet heb gereageerd op eerdere stukjes.
    Weet je van de verjaardag van tante Roelie?

    dikke knuf,

    Janine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi ik miste je al met je reactie.
      Inderdaad Thank you lord!!
      Nee ik weet niks van de verjaardag maar mijn moeder vast wel.
      Knuf van mij.

      Verwijderen
    2. janine J.juli 19, 2012

      Hai lieverd,

      ik lees ze altijd wel, hoor!
      Op dit moment ben ik druk met de voorbereidingen voor tante Roelie. Dat slokt heel veel tijd en energie, maar het is de moeite waard.
      Is er ook een kansje dat we je op haar verjaardag zien?
      Ze viert het in een mooie zaal, dus niet hutje mutje in haar huis..

      liefs,

      janine

      Verwijderen