Pagina's

zaterdag 14 juli 2012

* De pruikenvrouw

Vrijdagochtend 13 juli begint goed, ben lekker vroeg wakker. Vandaag krijg ik bezoek, dus ik spring snel onder de douche. Er staat nog een dikke afwas op me te wachten, had er gisteren geen puf meer voor. Maar moet dus nu wel voor 9 uur mijn aanrecht hebben opgeruimd.
Heb mijn haar gewassen, hoef het niet te föhnen, want vandaag komt de pruikenvrouw uit Groningen. Wendy en Els komen meekijken en adviseren. Het is inmiddels drie minuten voor negen, er is nog niemand. Krijg net een app binnen van Wendy, ze staat voor de brug te wachten, en Els dus ook.
De klok slaat 9 uur, en er komt een knalrode audi sport mijn straat binnen rijden, zal haar dat zijn??


Audi A1 2010Ja inderdaad er stapt een pittige dame van een jaar of 54 sierlijk de auto uit. Ze pakt een koffer uit de auto en loopt mijn tuinpad op.
Ik doe de deur open en laat de dame vriendelijk binnen. Wendy, Floortje en Els zijn inmiddels ook gearriveerd. De koffie geurt lekker, de koffiekopjes en een schaaltje met koekjes staan klaar.



De pittige dame heeft niet veel tijd, de koffie wordt door haar staande gedronken. Ik moet plaats nemen en al snel heb ik een soort net op mijn hoofd die als bescherming functioneert. De één na de andere pruik wordt op mijn hoofd geplaatst, soms is het zo lachwekkend dat er gelachen moet worden, maar de pittige dame heeft weinig ruimte voor dat soort humor, en reageert wat geïrriteerd. De humor wordt in de kiem gesmoord, jammer, humor is op dit moment zo belangrijk.
Floortje, de kleine schat, zit in de kinderstoel mee te kijken ze lacht met liefde naar mij om alle creaties op mijn hoofd, het is gewoon oma denk ze. De pittige dame heeft zelfs geen oog voor Floortje ,... ongelofelijk.

Miranda arriveert inmiddels de kamer binnen via de webcam vanuit zeeland, ook zij kijkt mee. Wat heerlijk dat de techniek niet stil staat, en dat mijn oudste hoogzwangere dochter er gewoon bij kan zitten en de dingen die hier gebeuren van zo dichtbij kan meemaken.

De pittige dame legt mij uit hoe je een pruik op moet zetten, en nog een aantal dingen die in haar ogen belangrijk zijn. Op het moment dat er een beslissing valt voor mijn haarstuk, moet ik oefenen hoe ik hem op moet zetten. "weet je nog wat ik gezegd heb?? ,... nee,.. even nadenken,.. wat heb ik gezegd"?
Haar inlevingsvermogen daalt in mijn ogen naar "zero".
Voel me als een klein kind die niet goed heeft geluisterd,.... merk enige afstand van mijn kant, en wordt weer geconfronteerd met onvriendelijkheid. Ook de druk van de tijdklok speelt een rol,.. zo snel mogelijk zaken doen, zo snel mogelijk de bankrekening vullen voor weer een nieuwere audi. Of heeft dit meer met mammon** te maken?
Kortom, borstkanker,,.. het is business.

Kleinkind Floortje
Toen de pittige dame met haar "audi sport allure" weg reed, hebben we nog vreselijk om Floortje (met pruik op) gelachen, wat heerlijk zo'n kleinkind zonder zorgen.


Lachen is in deze situatie van groot belang, het breekt de zwaarte van het moment. Immers kaal worden is geen keuze, het overkomt je.

Later op de avond ben ik met pruik op naar mijn oudste zus Anneke gereden, even mijn nieuwe look laten zien.
"Wat ben je prachtig" zei ze, even een knuffel en een traan bij haar in de keuken, dat had ik nu nét even nodig.


** Mammon is een christelijk symbool voor "het beheerst worden door geld".

11 opmerkingen:

  1. Hee Carolien,

    Het wordt tijd dat je het boek van Liever Assertiever even weer door leest.....
    Wat afschuwelijk zulke mensen die zo met dit soort dingen omgaan...Gelukkig kun jij er weer iets moois van maken!! Super dat je Floortje er zo in betrekt...
    Wat is die al weer verandert als je de vorige blog foto's bekijkt waarin je haar knuffelt....

    Liefs en blijf je volgen en genieten van je verhalen.....Liefs ME

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, strak plan ;-) want soms ben ik ook liever even wat assertiever. Maar goed heb er inderdaad maar weer wat moois van gemaakt.
    Ja Floortje is inmiddels 7 maand en vind alles leuk. Lachte zelfs naar de pittige dame (weet zij veel)
    Als je even aangeeft wie ME is kan ik het boek misschien een keer van je lenen. ;-)
    Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi wat een oen, ze had een leuke ochtend kunnen hebben, maar zij heeft er voor gekozen om chagrijnig te zijn. Jullie gelukkig niet.
    Mooi hoor, Floortje met pruik, schatje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb het boek eens van jou geleend geloof ik.....
      Inmiddels aangeschaft via marktplaats.....
      Soms moet ik het boek zelf ook eens even afstoffen hoor.....
      Lieve groeten van ME

      Verwijderen
    2. Ja dat is ook zo, we leren het al aardig toch ;-)
      En als het boek stoffig is, is het een goed teken dan beheers je het.
      Leuk je even gesproken te hebben vandaag.
      Liefs Carolien

      Verwijderen
  4. Ze had het inderdaad leuk kunnen hebben met ons ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik geniet altijd heel erg van jou "stukjes ". Heel vaak moet ik lachen, ben verwonderd of ik laat een traantje. Dit is de eerste keer dat ik na het lezen er van boos wordt. Met gekromde tenen lees ik hoe "de pittige dame "jou behandelt. Zo iemand heeft toch totaal geen inlevingsvermogen!

    Het is maar goed dat ik er niet bij was, want dan had ik gevraagd waarom ze vergeten is haar bokkenpruik op te zetten, aangezien we dan geweten hadden waar we aan toe waren. Dat ze niet eens oog heeft voor Floortje zegt genoeg. Eigenlijk is ze beklagenswaardig

    Gelukkig zijn er dan kleinkinderen die nog van niets weten en die je weer laten lachen, of een zus die het wel begrijpt en iets liefs zegt en een traantje laat.
    Liefs
    ik bid voor je!

    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha lieve Gerda.d. B, was misschien wel leuk dat je er bij was geweest.
      Het was inderdaad beklagenswaardig. Maar je rolt er gewoon in, wij met z’n alleen accepteerden het.
      Het had een hele leuke morgen kunnen worden maar zij koos voor de mammon in plaats van de zegen.

      Wat heerlijk dat je zo van mijn blog geniet en dat je zo meeleeft, je hebt wel een inlevings vermogen 10 ik weet het.
      Liefs Carolien

      Verwijderen
  6. janine J.juli 19, 2012

    Wat een MUTS! pffff......ff een cursus volgen 'hoe ga ik om met mensen die genoodzaakt zijn een pruik aan te schaffen'. Nou, Mirjam haar staart is vast en zeker niet besproken....;)
    Maar goed.....zegen haar Heer en vergeef haar haar botheid en het verprutsen van wat best een gezellige ochtend had kunnen zijn, amen.

    kusje...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja, ik zal haar gaan mailen wat betreft da cursus, grapje.
      Nee de staart is niet aan de orde geweest.
      Sorry wel heel goed bedoeld.
      Liefs Carolien.

      Verwijderen
  7. Hai hai....

    Wat Mirjam haar staart betreft, daar zoek ik wel een ander adresje voor, hoor....
    Ik ben er laatst ook eentje tegen, voor kinderpruiken.
    Dus dat komt goed!
    Ik las ook dat je ziek bent geweest, wat een zelfspot kan jij hebben zeg....;) voorproefje....pfff....gekkie!
    En wat een prachtig nieuwtje dat je weer oma bent geworden! Prachtig plaatje :)Wat een bijzonder moment in je leven op dit moment...
    Van harte gefeliciteerd!!

    liefs,

    Janine

    BeantwoordenVerwijderen