Pagina's

zondag 5 augustus 2012

* Oase van geluk

De afgelopen 2 dagen zijn mijn kinderen uit Zeeland op bezoek geweest, met natuurlijk hun kinderen Tessa en Lynn. Kleinkinderen zijn een bron van inspiratie als het gaat om de prietpraat of de gesprekjes tussen oma en kleinkind. De kleine wandelingetjes die ik met ze maak, of de boekjes die ik voorlees, de liedjes die ik met ze zing, het zijn allemaal schatten van waarde.

Het zonnetje schijnt zo lekker, tijd voor een wandeling. Tessa van net 3 jaar huppelt gezellig naast mij. In de wandelwagen ligt Floortje van bijna 8 maanden, die moet nodig slapen. Ik heb nog maar een paar stappen gezet in "mijn mooi natuurgebiedje" achterthuis of het kind beland al in dromenland. Het schudden van de wandelwagen merkt ze niks meer van en het geteut van Tessa, haar grote nicht, daar krijg ze al helemaal niets meer van mee. De allerjongste kleindochter Lynn, nog maar 16 dagen oud, gaat niet mee, die ligt lekker in de box rond te kijken.
Onder het wandelen merkt Tessa iets op, er gaan aromatische geuren langs het kleine neusje van Tessa. "Bllhh" zegt ze "wat is dat"? de boer heeft namelijk net gemest op het weiland. Ik zeg, "dat is koeienstront", "koeienstront? " zegt ze met haar toch wel een beetje zeeuws accentje."Niet lekker hé oma"? " Nee lieverd, adem maar niet door je neus", adviseer ik haar. Ik hoor haar er verder niet over, ze zal wel denken, dat hoort bij Groningen. ( niet altijd hoor;)


Een prettige bijkomstigheid van verweg wonen is het logeerpartijtje . Al heel vroeg hoor ik kindergeluidjes in de kamer naast mij die ingericht is als babykamer. Ik haal Tessa op en dan kruipt ze behaaglijk tegen me aan onder de wol, en dan beginnen de gesprekjes tussen kleinkind en oma.
Er gaat een wereld voor je open. Wat weet een kind van 3 jaar al veel. In geuren en kleuren verteld ze mij waar het stroom vandaan komt, en dat uit de mond van zo'n klein kind is al een boeiend verhaal op zich.
Toen ik haar vertelde dat haar hartslag haar stroom is, keek ze me toch wel heel raar aan met die mooie kijkers van haar. Ik mocht naar haar hartslag luisteren en zij bij mij. "Oma's borst doet niet meer zeer hé? " vraagt ze voor de zoveelste maal. Het is een pienter kind en onthoudt alles, dus dit ook. "Nee hoor kind, dat is over", vertel ik haar, ze lacht naar me en zegt "gelukkig".

Zondagmorgen wordt alles weer ingepakt, de auto staat weer volgeladen klaar om 400 km te gaan rijden. Het is een offer dat ze zover moeten rijden, maar wat hebben we het fijn met elkaar.

Het is 2 dagen genieten op topniveau. Tessa, Floortje en Lynn, alledrie prachtige kleindochters. En niet te vergeten mijn geweldige dochters met hun mannen. Wat mag ik ze graag om me heen hebben. Het is net of het nu nog meer een oase van geluk is.

Als Tessa door krijgt dat ze weer terug naar huis gaan zegt ze " Ik wil bij oma Carolien blijven" en begint een beetje te huilen. En dan begint er een enorm gevecht in mij, ik moet me beheersen om haar niet heel stijf tegen me aan te houden en te zeggen... "ja kind dat mag". Mijn verstandige dochter zegt "ga er maar niet op in mam".
Trouwens, ik kan toch niet zeggen, "nee dat kan niet, want oma Carolien krijgt maandagmorgen om 11.00 uur een chemokuur". Nee dat hoeft ze allemaal nog niet te weten.
Als ik hun na alle vier geknuffeld te hebben en ze uiteindelijk uitzwaai en toch wel een beetje verdrietig mijn tuinpad op loop, is daar de pleister op de wond,..Floortje met haar prachtige oogjes die mij een big smile toewerpt, en haar papa en mama die nog even bij me zijn voor een kopje koffie. In mijn hart is dankbaarheid.

Morgen is het zover, mijn eerste chemokuur.




                                             Thanks !!


15 opmerkingen:

  1. Hier zittend in de prachtige natuur zie ik Gods hand...de schepper van alle moois. En voor jou morgen de drager, beschermer. Denk even aan het gedicht over de voetstappen...succes morgen. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, dat is inderdaad genoeg om dit alles te weten en te ervaren. Het gedicht van de voetstappen is me bekend en betekend veel voor me, voel me gedragen.
      Liefs Carolien

      Verwijderen
  2. Alle sterkte gewenst voor morgen!
    Liefs uit Bedum.

    René, Mirjam, Lotte en Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel fijn te weten dat jullie aan me denken.
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Morgen is het zover, dan gaat gebeuren waar je zo tegen op ziet.
    We hopen allemaal dat het erg mee zal vallen.

    Je treinkaartje zal je krijgen als je opstapt, want eerder heb je hem niet nodig.

    When a train goes through a tunnel and it gets dark, you don't throw away the ticket and jump off. You sit still and trust the engineer.
    corrie ten boom

    Love you, Niedeke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De tunnel in zeeland heb ik ook overwonnen, dus dit zal ook lukken.
    En ik reis idd niet alleen, Hij is erbij, en in gedachten vele met mij.
    dank je lieverd voor je mooie woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zie ook psalm 62 :6-7
    O, mijn ziel. zoek uw rust alleen bij God. Van Hem verwacht ik alles. Hij is werkelijk mijn rots en bevrijder, Hij is een burcht voor mij, niets krijgt mij uit mijn evenwicht.

    Deze tekst kreeg ik vanmorgen via mijn mail... heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anneke d. H.augustus 06, 2012

    Lieve Carolien.
    Terwijl half Nederland vakantie viert begeef jij je in een heel andere wereld nu. Heel veel sterkte wens ik je van harte toe nu je kuren gaan starten. Lieve groeten Anneke d. H.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldige inlevingsvermogen heb jij. Het is idd niet de vakantie van je dromen. Maar ik merk wel dat mijn naam gonst in de hemel. Voel me gedragen.
    Dank je wel je lieve collega.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Carolien,

    Mijn complimenten voor de manier waarop je schrijft, zo ontzettend mooi. Zit telkens met de tranen in mijn ogen. Ondertussen heb je de eerste chemokuur achter de rug, ik wens je enorm veel moed en sterkte, maar zoals ik telkens weer lees, zit dat wel goed. Oma Carolien is een TOPPER!!! (Nog gefeliciteerd met je prachtige kleindochter Lynn) Heel veel liefs en xxx Joyce van Diejen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Joyce, wat ontzettend lief van je dat je mij zulke bemoedigende woorden schrijft, zat nu ook met tranen in de ogen.
      Liefs Carolien

      Verwijderen
  10. Hallo lieve Carolien, wat een mooi stukje schreef je weer, een genot om het iedere keer weer te lezen. Het is een beetje bij je in de keuken kijken. Maar volgens mij ben je toch je carrière mis gelopen, misschien moet je er een boekwerkje van maken en de tekeningen door je kleinkinderen erbij laten maken. Maar alle gekkigheid……… wij wensen je voor morgen en de komende weken sterkte toe en vergeet niet we blijven bidden….. Gods zegen,Vrede wensen wij je toe. Ps. 62: 6-7. Liefs van Jan Geert en Jitske. Weet, we houden van je.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel, fijn dat jullie bij mij in de keuken kijken. Wie weet doe ik het nog een keer een boek werkje maken maar nu eerst beter worden.
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag lieverd

    wat ben je toch een geweldige vriendin, lees net je blog, het kan niet anders, hier moet ik van huilen.
    in gedachten ga ik met je mee vandaag en het allergrootste is: HIJ gaat mee en is erbij. ik bid je de vrede van God toe en zegen jou in zijn naam.
    dikke kus
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En jij bent mijn geweldige vriendin. Mijn voorbeeld in de strijd tegen kanker.
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen