Pagina's

zaterdag 25 augustus 2012

* Echte tranen

Het is nu bijna 3 weken geleden dat ik de eerste chemokuur heb gehad. Ik weet dat mijn haar eraf gaat, en toch is het een heel proces in mij.
Ben 20 jaar kapster geweest, mijn favoriete vak, dus het onderwerp haar zit boven in mijn brain.
Haar heeft zoveel te maken met vrouwelijkheid, met zekerheid, met jouw eigen stijl.
Er wordt zo vaak over het haar gesproken, uitspraken als: met je handen in het haar zitten, als je haar maar goed zit, eerbied voor grijze haren, elkaar in de haren vliegen, je wilde haren verliezen, enz..
Ook in de bijbel wordt het haar regelmatig genoemd.

Maria waste de voeten van Jezus met haar tranen en droogde Zijn voeten met haar haren. Joh 12:3-7
Indrukwekkend!! (2.51 min)

Ik heb een potje met kunsttranen gekregen van de apotheek, omdat mijn ogen nog steeds erg droog zijn. Ik huilde denk ik niet genoeg.
Bij het luisteren en plaatsen van dit filmpje waren ze er, ..mijn tranen, echte tranen.


Een tijdje terug kwam mijn neef bij me op bezoek. En vroeg of hij mijn verhaal mocht gebruiken voor zijn toelatingsexamen voor de kunstacademie in Den Haag.
Hij moest daarvoor een grote opdracht maken en een klein deel daarvan wou hij gebruiken om mijn situatie voor te leggen. Hij vond namelijk de positieve manier hoe ik met borstkanker omga bijzonder. Met een korte uitleg en onderstaande tekening heeft hij mijn situatie op de kunstacademie verteld.  Hij is inmiddels aangenomen en ook al verhuisd naar Den Haag. Tijdens ons afscheid gaf hij mij de tekening. 
Ik wist niet wat ik zag,.. zó echt mij.
Vooral de lach achter de ernst van de situatie heeft hij zo perfect neer gezet.
Mijn uitspraak "ik zoek gewoon een mooie pruik uit" is mijn manier van overleven om weer de  zwaarte van de situatie lichter te maken. 
Door de jaren heen heeft hij genoeg kennis van de getekende persoon opgedaan om haar zo neer te kunnen zetten,... wat een kunstwerk ! 
Mijn neef, kunstenaar in wording. 

Voor vergroting op tekening klikken.

Niet dat ik nu van dat mooie haar heb, maar het is wel mijn haar.
Ik ga het niet zwaarder maken als het is, maar het is best wel bagger.
Maandag 27 augustus de tweede kuur,  mijn haar zit er nog op, het is inmiddels een dun bosje en de borstel zit vol met haar, ik laat het eraf scheren, kan ik eindelijk mijn pruikje op ;-)

9 opmerkingen:

  1. He tante (en Andre),
    Wat een mooi kunstwerk en wat dapper om daar samen aan gewerkt te hebben! Prachtig!
    Veel succes met kuur 2 de komende dagen. Zoals vanmorgen zo mooi gezegd tijdens de doop van Iris: We staan allemaal gegrift in de palmen van Zijn hand.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Andre heeft het meeste werk gedaan, ik heb alleen mijn verhaal verteld. Maar het is idd een kunstwerk.
      Was wel een mooie preek hoorde ik van diversen. Ook jij zegt mooie dingen. Wat een geluk om Christen te zijn. Gegrift in Zijn hand.
      Dank je lieve nicht.

      Verwijderen
  2. Hallo Tante,

    Mooi om te lezen dat je toch tracht van alle negatieve fases iets "leefbars" te maken.
    We blijven hopen dat de bijwerkingen van de chomo's binnen de perken blijft.

    Om ook even naar de doop dienst van vanmorgen te verwijzen, ieder heeft zijn "bagage" in zijn/haar leven met zich mee te dragen. Wij hopen dat jou overvolle rugzak gevuld met "angst" en "onzekerheid" snel minder belastend mag worden en dat je deze bagage samen met de koffer gevuld met "hoop" en "liefde" samen met de heer tot een goed einde mag brengen.

    We wensen je heel veel sterke met de chemo's dei nog komen gaan.

    Ps. Ondanks je afwezigheid bij de dienst hebben we wel aan je gedacht :-)

    Liefs uit Bedum
    René en familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ps. Excuus voor de typ fouten, wil even te snel..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je het mooi gezegd, dank je wel.
    Jammer dat ik er niet bij kon zijn vanmorgen, was eigenlijk wel de bedoeling. Maar het is mijn eerste kale dag en moest daar toch even mijn weg in vinden.
    Lief dat jullie aan me denken zelf onder de dienst van de doop van Iris. Gefeliciteerd lieve neef en je gezin. Gods Rijke Onmisbare Zegen met het groot brengen van jullie dochters. 'Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jelly Hardenbergaugustus 27, 2012

    Lieve Carolien, ik ontdek vandaag pas wat jou is overkomen...waar je midden inzit en wat er allemaal nog gaat komen...ben er stil van en zit met een dikke brok in mijn keel je blog te lezen. Wat ben je toch een prachtige,krachtige,zachtmoedige en wijze vrouw. Ik lees met tranen in de ogen je stukje hoe jij langs het kanaal loopt, met God praat, en denk meteen terug hoe wij saampies in de pauze bij IDB langs het water (wel langs de snelweg...) liepen. Onzeker over de dingen die zouden komen.
    Je raakt me diep door je kracht te laten zien en te durven uitspreken dat deze ziekte op een bepaalde manier ook "glans" geeft aan de dingen om je heen...Hoezo, bijzonder!!

    Lieve Carolien, ik zal je volgen op je blog, ik wens je heel veel sterkte, moed en vertrouwen toe. Kom jij maar uit je kooitje, en af en toe even terug kruipen met een deken over je hoofd mag best..

    Dikke knuffel en een lieve groet, Jelly Hardenberg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Jelly, ook ik lees met tranen in de ogen jouw reactie, wat fijn dat je het nu ook weet en mijn blog volgt. Inderdaad we hebben veel gedeeld samen, veel lief en leed, het was goed tussen ons. Als heel bijzonder heb ik onze tijd bij IdB ervaren.
    Ik Hoop dat je met plezier en misschien soms met een traan mijn blog gaat lezen, het is een beetje bij mij in de keuken kijken.
    Welkom
    Dag lieverd.
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Carolien,

    Ik heb met je meegehuild bij het lezen van je blog; wat een prachtig kunstwerk, echt jij!! En wat een prachtig filmpje!!
    Je hebt het zo mooi omschreven allemaal;
    maar daar heb je nu even niks aan; jij moet er doorheen, er dwars doorheen!!

    Je hebt er nu 2 gehad, bent al bijna op de helft!!

    Ik hoop dat je niet teveel last van deze kuur, dat je die goed doorkomt!

    Ik probeer je van de week even te bellen, ben erg benieuwd hoe het nu met je gaat!

    veel liefs,
    Gerda K

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja jij weet precies wat het is, jij hebt ze alle 6 al gehad, de strijd tegen kanker dragen we samen.
    Fijn dat je gaat bellen.
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen